Saturday 4 April 2015

Zpátky ke kořenům: musický update

Zdravím vás, paní a páni,

       řekla jsem si, protože můj blog je konstantně plnej prazvláštních memoárů a myšlenkovejch blitek, že bych se mohla tak nějak vrátit k úplnejm kořenům tohohle webu. Napsat po dlouhý době něco z úplně jinýho soudku (proč se tohle vůbec používá?). Nebudete mi možná věřit, ale můj prvotní cíl tady byl sepisovat zajímavý tipy na všechno možný.

       A tak - haha - vám teď napíšu aktualizovanej Seznam hudby, co stojí za poslech, protože můj hudební vkus je za ten rok zas o skok dál a protože vás to jistě tolik zajímá. (A ano, opravdu zase použiju štítek Tips For You, přesvěčte se sami pod článkem!)

       Než začnu, ráda bych podotkla, že nepodporuju škatulkování na hudební žánry. Stojím si za tím, že se tak jako tak v každý písni žánry prolínaj a vymezit skladbu (nedejbože celý album či tvorbu) do určitýho typu hudby je dle mého skromného názoru zbytečná a marnivá práce pro úzkostlivý pedanty.

       Přesto však, ač se mi to příčí, musím své drahé hudební poety podle něčeho rozřadit, aby byl tenhle seznam alespoň k něčemu užitečnej. Rozřadím je tedy do čtyř rádoby kategorií podle toho, jaký aspirace ve mně jejich tvorba vzbouzí a v jaký náladě je podle mě nejlépe radno je poslouchat.

       (Omlouvám se za to hojný užití slůvka . Snad mne malinko ospravedlňuje to, že hudba je prostě a jednoduše subjektivní věc.)

      Děkuji, prosím.
 . . .

1     BRÁNA DO ÚDOLÍ ZASNĚNÝCH

Ano, jakkoliv to zní jako klišé, každej někdy potřebujeme utéct z reality do světa, kterej si můžeme přetvářet sami podle našich vlastních představ. Tahle autentická podnětná hudba je k takovému úprku vynikající doprovod.

Zrní

Ach, Zrní. Stačí si ty líbezný tóny jedenkrát pustit do sluchátek a okamžitě propadneš jejich kouzlu. Housle a píšťalka. Bosý nohy a rozechvělý těla. Nadšený tváře ve tmě a dokonalá souhra. Všechno sedí, všechno je tak, jak má. V jejich objetí můžeš bejt kymkoliv. Zrní prostě vedou.






Radiohead

Klasika. Nemohla jsem si tyhle pány však odpustit, protože v minulym hudebnim žebříčku jsem je nevimproč neuvedla. Místy psychedelická hudba obohacená nesmrtelným hlasem Thoma Yorkeho a originálními nástroji, která se vám okamžitě vryje do hlavy.

Navíc jsem našla kuriozitu: výborná skladba od Radiohead vydaná roku 2003 (umělecký kruhy totiž tvorbu Radiohead víceméně odepsaly po roce 1997 - netvrdím že neprávem).
Popravdě ale nevím, jestli mi tak dobrá přijde samotná píseň, nebo animace, kterou pro ni stvořil Gastón Viñas. Posuďte sami.


Indiánská hudba pro opojení smyslů


Nevím, jestli jste někdy zkoušeli usínat za zvuků panovy flétny, ale já si nic magičtějšího neumim představit. Viděli jsme kdysi tyhle ekvádorský indiány hrát v ulicích v jednom italskym městě. Byla jsem malá, vybavuju si jen, jak mnou ta hudba prostupovala a jak se mi chvělo srdíčko. Táta se s nima dal do řeči a odnesli jsme si dvě cédéčka. Dodnes maj v mojí sbírce speciální místo.

"červený indiáni" a "zelený indiáni"

. . .

2     HUDBA PRO KAŽDOU PŘÍLEŽITOST (punk či rock?)
Je v ní totiž všechno, co od hudby můžem chtít.

Green Day

Nelze je sem nezařadit, víc však k legendárním Green Day jistě říkat nepotřebuju.


Odrhovačka, přesto nepopiratelně moje 2 největší srdovky.


Billy Talent

Billy Talent mi od prvního okamžiku učarovali především svýma výjímečně působivýma textama. Když jsem se přenesla přes toto prvotní opojení a zaposlouchala se do samotný hudby, zjistila jsem, že po pár dnech nemůžu z hlavy dostat ani melodie. Poetičtější 'punkrockovou' kapelu asi nenajdete.




Ugly Kid Joe

Nedávno jsem poutavou hudbu těchto dlouhovlasých bláznopánů poslouchala v metru a najednou jsem se usmívala na celý kolo a měla jsem děsnou chuť začít se bavit s cizíma lidma kolem. Nakonec jsem tohle neobvyklý nutkání raději potlačila, dobrá nálada mi ale zůstala.

  • Zajímavost pro fanoušky TWD: V následujícím videoklipu na Cats In The Cradle se na chvíli objeví ještě náctiletej Norman Reedus (Daryl Dixon)!

Queens Of The Stone Age


Jeden muj kamarád mi jednoho hvězdného večera doporučil QOTSA se slovy 'je to taková kapela pro teenagery'. Moje kamarádka zas pár dní nato řekla, že 'všechny jejich písně zněj stejně'. Po pár měsících poslouchání bych ráda oficiálně vyvrátila obojí. Queens Of The Stone Age jsou prostě a jednoduše nejlepší podkladová hudba pro vyb(l)ití jakejchkoliv emocí a nikdy nezklamou pomoct vytřídit zmotaný myšlenky.
. . .

3     KDYŽ MÁŠ CHUŤ FILOZOFOVAT NA STŘEŠE PANELÁKU

Na tyhle pány se obracim, když potřebuju nějak stimulovat rozjařenou mysl a ve všem vidim poetiku.


Nick Cave & The Bad Seeds

Jsem neskonale vděčná, že jsem pana Cavea objevila (děkuji Tes!) a začala poslouchat. Víc než 30 let Nick Cave spolu s kamarádama z The Bad Seeds pořád produkuje nadpozemsky-nadšasově-futuristicky-úžasnou básňohudbu pro ukojení všech smyslů, která mě prostě baví.

Ach!, nemůžu se přenést přes jeho
mladý, věčně rozcuchaný ...



DG 307

Co je dobrý vědět, než se odvážíte poslechnout anti-hudbu z podzemí:
  • "DG 307" je v lékařský hatmatilce označení pro diagnózu 307: naprostý šílenství (za komunismu vedle přímýho zatýkání dost využívanej způsob, jak se zbavit nepohodlnejch lidí)
  • DG 307 byla založená hlavně jako 'zastupovací skupina' Plastiků, v případě že se z nějakýho důvodu nebudou moct dostavit
  • Pavel Zajíček (zakladatel) se nesnažil o líbivou hudbu. Kdybyste přišli do DG 307 s tim, že umíte hrát na saxofon, dostali byste elektrickou kytaru.

Až si je poslechnete (a pokud si je po spuštění první písně vůbec poslechnete), ponoříte se do textů a dáte si to všechno do dobovýho kontextu (70. léta)... teprv potom možná budete schopni pochopit unikátní genialitu DG 307. Tahle anti-kapela neni pro každýho.
. . .

4     TO, CO SI JEJICH DOBA ŽÁDALA, A CO NAŠE DOBA POSTRÁDÁ

Následující kapely byly ve svý době náležitě uznávaný za to, že každýmu zajistili ten nejlepší požitek z hudby, co je možný zajistit. Pro mě je jejich doba vůbec vrcholem moderní hudby. Neni to ani tak proto, že to byla 'jejich doba', ale proto, že lidi v týhle době takovou hudbu opravdu uznávali.

Beatles

Snažila jsem se neopakovat už dřív uvedený kapely, ale v tomhle případě to prostě nejde. Objevila jsem totiž až příliš nových a naprosto perfektních písniček od Beatles. Čím dál víc nabývám dojmu, že tyhle legendy už jednoduše nikdo nepřekoná.


"Since everything has happened already, it makes it hard to break new ground. Nobody can be as big as the Beatles because the Beatles already gave it a "context." The reason they were so big is that they had no one to compare themselves with."
- The Perks Of Being a Wallflower

když už máme ty Velikonoce...

Emerson Lake And Palmer

Tihle tři geniální skladatelé dokázali z už tak vyjímečně kvalitní hudby vytvořit ještě něco vyššího. Jejich skladby maj příběh i duši, která z nich doopravdy přímo sálá. Skladby jsou tak podrobně zpracovaný a působivý, že se spíš podobaj orchestrálnim symfoniím. Ach.


. . .
Tak jsme na konci, díky vám miláčkové, a já na závěr musim (ano, opravdu musim) poděkovat pár lidem, který se výrazně zasloužili o tohle moje hudební přetvoření. Kdoví, bez vás bych možná ještě dneska pořád poslouchala nějakou rakovinotvornou komerční "hudbu" z počítače.
Děkuju Tesákovi za základní impuls a za to, že mě dodnes provádí světem opravdový hudby. 
Děkuji i paní Juli, že se se mnou podělila o Zrní a Billy Talent. Děkuju!
Děkuju Nirvana klukovi, že se k nám čas od času připojí a zahraje nám na kytaru tak, jak to umí jen on.
A děkuju svýmu tátovi, protože bez něj bych se k ničemu nedokopala.


Ach, mám v životě tolik krásných prospěšných lidí.
A.T.

PS: to mi připomíná, že bych měla aktualizovat i playlist.



4 comments:

  1. mmmhm, green day jsem si po dlouhý době poslechla a moje malý srdíčko roztálo, když jsem si uvědomila, co všechno pro mě znamenaj.
    queens of the stone age jsou skvělí! jo, vim, že to, co jsem o nich řekla, bylo dost sprostý, ale znáš mě.
    queens of the stone age jsou prostě skvělí. pořád. neni to ta kapela, která by zkazila jako mlíko.
    když nad tim tak přemejšlím, ke spoustě věcí jsem tě přivedla já. billy talent, zrní, smashing pumpkins, queens of the stone age.. předtím jsi byla takový světa neznalý děvčátko poslouchající one direction, já si to pamatuju))
    a vim, co pro nás hudba znamená. tak ať se to nikdy nezmění.
    ~Juli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. taky jsem je teď poslouchala po dlouhý době a nevěřila jsem, jak jsem bez nich mohla vůbec přežívat. ach, některý kapely nás prostě nikdy neopustí, že?
      je zajímavý, jak si pamatuju zrovna tyhle dvě věty o QOTSA... ale musim tě zklamat, k týhle superkapele mě přivedl nirvana kluk:) :)
      přesto jsi svýma svéráznýma názorama určitě ovlivnila směr mýho života a za to ti patří moje dík!

      Delete
  2. ps: vážně jsi mě nazvala uměleckými kruhy? a OK Computer bylo vydaný až 97, ne?:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ale prosimtě, ty paní sebestředná, radiohead jsou takhle obecně odsuzovaný drtivou většinou jejich fanoušků. a ano, jak tak koukám, bylo! nicméně správně sis odvodila, že OK computer je takovej pomyslnej mezník. jdu to napravit, děkuju!
      -A.T.

      Delete

Speak your mind my friend!